Varautuminen tarkoittaa valmistautumista ennakolta erilaisiin häiriöihin, onnettomuuksiin ja kriisitilanteisiin. Tavoitteena on yhteiskunnan ja yksilöiden toiminnan mahdollisimman häiriötön jatkuminen. Jokaisen oma varautuminen ja toiminta vaikuttavat siihen, miten hyvin pärjäämme.
Sisäministeriö on julkaissut suomi.fi-palvelussa Varautumisoppaan:
Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen -opas
Oppaasta saat ohjeet, miten varaudut etukäteen erilaisiin tilanteisiin ja miten toimit niiden aikana. Varautumista vaativia tilanteita ovat esimerkiksi
- sähkö- ja vesikatkot
- häiriöt internetin tai pankkipalvelujen toiminnassa
- luonnonilmiöt ja suuronnettomuudet, kuten myrsky tai maastopalo
- pitkäkestoisemmat kriisit, kuten pandemia tai sotilaallinen konflikti.
Jokaisessa taloudessa ja yrityksessä on hyvä miettiä etukäteen esimerkiksi:
- Millaisia vaaratilanteita omassa ympäristössä voi kohdata ja miten niitä voisi estää?
- Miten poistua kotoa tai työpaikalta tulipalossa tai muussa vaaratilanteessa?
- Osaako antaa tarvittaessa ensiapua?
- Miten kodin saa lämmitettyä pitkän sähkökatkon aikana?
- Onko varautuminen pidempään vesikatkoon kunnossa?
Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautumisen muistilista
Puolustusministeriön opas: Näin varaudut pitkiin sähkökatkoihin
Kotivara
72 tuntia on viranomaisten ja järjestöjen varautumissuositus kotitalouksille.
Esimerkiksi pitkittynyt sähkökatko voi aiheuttaa tilanteen, jonka takia yhteiskunnan tarjoamat palvelut häiriintyvät tai jopa keskeytyvät.
Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Olisi hyvä, jos kotoa löytyisi koko perheelle vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä. Huomaathan, että kotivara ei ole erillinen hätävarasto, vaan tuotteita käytetään arjessa tarpeen mukaan ja tilalle hankitaan uutta. Näin ei synny turhaa hävikkiä.
Kotivaraan kuuluu:
- Kaupasta ostettua pullotettua vettä
- Vesiastiat (puhtaat ja kannelliset)
- Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
- Lemmikkien ruokaa
Mitä muuta kotona on hyvä olla?
- Paristoilla toimiva radio ja paristoja
- Paristoilla toimiva taskulamppu
- Varavirtalähde esimerkiksi puhelimen lataamista varten
- Retkikeitin ja tulitikut
- Pieni summa käteistä rahaa
- Välttämättömät lääkkeet
- Joditabletteja
- Hygieniatarvikkeet
- Muovipusseja ja vessapaperia
- Ensiaputarvikkeet
- Käsisammutin/sammutuspeite
- Polttopuita, jos on takka tai puu-uuni
Hätänumero 112
Soita hätänumeroon 112, kun paikalle tarvitaan kiireellisesti ensihoitoa, poliisia, pelastusta tai sosiaalipäivystystä. Mikäli olet epävarma tilanteen kiireellisyydestä, kannattaa aina olla yhteydessä hätänumeroon. Tällöin hätäkeskuspäivystäjä ohjeistaa, miten pitää toimia.
Kaikki ongelmatilanteet eivät vaadi paikalle kiireellistä viranomaisapua ja yhteydenottoa hätänumeroon. Tällöin on hyvä itsenäisesti pyrkiä selvittämään, minne voisi olla yhteydessä. Esimerkiksi 112 Suomi -sovellukseen on koottu valtakunnallisia päivystysnumeroita erilaisten ongelmatilanteiden varalle.
112 Suomi –mobiilisovellus
Lataa puhelimeesi Hätäkeskuslaitoksen 112 Suomi –mobiilisovellus. Ilmaisen sovelluksen tarkoituksena on, että käyttäjä löytää tarvitsemansa palvelun hätä- ja ongelmatilanteissa. 112 Suomi -sovelluksen palvelut jakautuvat sijaintitiedon välittämiseen, päivystyspalveluihin ja tiedotteisiin. Kaikki palvelut ovat valtakunnallisia.
Lue lisää 112 Suomi -mobiilisovelluksesta
Kaupungin palvelut häiriötilanteissa
Kaupungin palvelujen järjestämiseen häiriö- ja poikkeusoloissa varaudutaan koko kaupungin sekä toimialojen omilla jatkuvuus- ja valmiussuunnitelmilla sekä kriisiviestintäohjeilla. Lisäksi eri kiinteistöillä, kuten kouluilla ja päiväkodeilla on omat pelastussuunnitelmansa.
Kankaanpään kaupungin johtoryhmä toimii myös häiriö- ja poikkeustilanteiden valmiusjohtoryhmänä, jota täydennetään tarvittaessa.
Kankaanpään kaupungin johtoryhmän yhteystiedot
Häiriötilanteen viestinnässä kerrotaan aina tapauskohtaisesti yhteystiedot, joista asukkaat voivat kysyä lisätietoja.
Vedenjakelun häiriöt
Poikkeustilanteissa, joissa vesijohtovesi ei ole käyttökelpoista tai sen saanti on estynyt esimerkiksi mittavan sähkökatkon vuoksi, veden jakaminen asukkaille ohjeistetaan erikseen tapauskohtaisesti.
Kaupungin viestintä häiriötilanteissa
Kaupunki käyttää häiriötilanteessa samoja viestintäkanavia kuin muulloinkin. Kaupungin verkkosivusto kankaanpaa.fi toimii kaikissa häiriötilanteissa pääviestintäkanavana. Tarvittaessa perustetaan erillinen kriisisivu.
Kankaanpään kaupungin häiriöviestinnän verkkosivu
Ensisijaiset ulkoisen viestinnän kanavat:
- Kaupungin pääverkkosivusto kankaanpaa.fi
- Paikallislehti ja-radio (mediatiedote, haastattelut, tiedotustilaisuus)
- Sosiaalinen media (Facebook, Instagram)
- Sähköposti
- Puhelin
Asiakkaille ja sidosryhmille voidaan viestiä lisäksi tekstiviestijärjestelmän tai koulujen Wilma-järjestelmän kautta.
Mikäli sähköä ei ole ja tietoverkot eivät toimi, laitetaan tiedotteet näkyville kaupungintalon pääoven viereiselle ilmoitustaululle ja Honkajoen virastotalon pääoveen. Lisäksi tiedotteita voidaan jakaa esimerkiksi Vapaaehtoisen Pelastuspalvelun (Vapepa,) kyläyhdistysten tai vanhuspalveluiden kotihoidon avulla. Laajemman kriisin aikana perustetaan tarvittaessa info- ja palvelupiste liikuntakeskuksen tiloihin.
